søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering – gratis markedsføring

Hva er søkemotoroptimaliserng (SEO)? Kort forklaring

Søkemotorer som Google går gjennom og indekserer alle nettsider, slik at man enkelt skal kunne finne dem i et Google-søk. Dersom noen søker på din bedrift eller bruker søkeord relatert til din bedrift eller tjenester/produkter du leverer, vil Google mest sannsynlig vise nettsiden deres i søkeresultatet.

Søkemotoroptimalisering, eller SEO (search engine optimization), handler om å bruke metoder for å rangere høyere i søkeresultatet. Mange av disse metodene er tekniske og krever litt kunnskap om hvordan nettsider fungerer. Andre handler om publisering av innhold på nettsiden.

Hvorfor søkemotoroptimalisering?

I gjennomsnitt vil et resultat på førstesiden av søkeresultatet resultere i at det er en 70% sjanse at noen klikker på lenken til ditt nettsted. Et resultat på side nummer to og tre, vil gi omtrent 5%. Det betyr at dersom din nettside ikke er på førstesiden av søkeresultatet, er det 5% sjanse eller mindre for at potensielle kunder ikke klikker seg inn på siden din.

Om ditt nettsted vises på side to eller tre ved bruk av søkeord som er sentrale for din bedrift, kan god søkemotoroptimalisering enkelt kunne føre til at din nettside vises på førstesiden. Dette vil gi en signifikant økning i trafikk, og mest sannsynlig ha en positiv påvirkning på salg av produkter/tjenester. Det beste med søkemotoroptimalisering er at det er gratis markedsføring.

Hvordan bli sett i søkeresultatet

Du vet noenlunde hva søkemotoroptimalisering er og hvorfor du burde bruke tid på dette. Da gjenstår spørsmålet; hvordan utfører man søkemotoroptimalisering?

Teknisk søkemotoroptimalisering

Etter vår mening er det første man burde fokusere på være den tekniske delen av søkemotoroptimaliseringen. Dette fordi denne delen er dynamisk. Det vil si at om du setter opp nettsiden din for å være søkemotoroptimalisert, vil du ikke trenge å gjøre mer utover det å publisere innhold av god kvalitet.

Det er flere tekniske tiltak man kan benytte seg av og under har vi listet opp noe av det man helst bør fokusere på.

  • Crawlability: Dette er et uttrykk sor betyr evnen en søkerobot har til å «crawle» gjennom nettsiden din. Googles søkeroboter går som sagt gjennom nettsiden din og indekserer alle sidene, slik at man kan søke på dem. Med en sitemap-fil kan man fortelle søkerobotene hvordan strukturen på nettsiden din er.

  • Mobiltilpasset nettside: Det er i dag flere brukere av Googles søkefunksjon på mobil enn på datamaskin. Derfor er det ingen overraskelse at Google verdsetter mobiltilpassede nettsider høyere enn de som kun er laget for datamaskiner. Faktisk så har Google begynt å rangere nettsider basert på den mobile versjonen av nettsiden, og det er derfor svært viktig at nettsiden din er mobiltilpasset med et responsivt design.

  • Innlastingstid: En treg nettside vil ha en negativ effekt på søekmotoroptimaliseringen. Google vil ikke rangere siden din like høyt på grunn av at de er opptatt av brukervennlighet, og videre vil de oppdage at de besøkende går ut av siden kjapt, noe som også påvirker SEO negativt.

«Content is king»

Hvis du har utført teknisk søkemotoroptimalisering, kan du fokusere på innholdsmarkedsføringen. Det innebærer å publisere innhold av høy kvalitet med søkeord relevante til din bedrift eller bransje. Dette kan man for eksempel gjøre med en blogg.

Før man begynner med innholdsmarkedsføringen, er det vanlig å gjøre keyword research, som lar deg finne ut av hvilke søkeord man burde fokusere på å implentere på nettsiden. Videre bør man publisere innhold som gir verdi til leserne.

SEO er et svært omfattende tema og dette er bare toppen av isfjellet for å gi deg en ide om hva SEO handler om. Ta kontakt om du ønsker hjelp med markedsføringen din.

Kilder

  • Google Organic Click-Through Rates in 2014 – Moz.com
  • Site Not Mobile Friendly? You Can Kiss Your Google Rankings Goodbye – getgist.com
No Comments

Post a Comment