iphone med facebook

Facebook-annonser – fem grunner for å bruke facebook i markedsføringen

Facebook-annonser er kraftige verktøy i markedsføring. Enten om du er et lite enkeltpersonsforetak eller et stort konsern, er Facebooks annonseverktøy noe av det beste på markedet.

Omtrent 80% av alle brukere på internett bruker Facebook, og av disse er over 1,62 milliarder daglige aktive brukere. På toppen av det hele sitter Facebook på svært mye informasjon om brukerne sine, noe du som bedriftseier kan dra nytte av.

Her gir vi deg 5 grunner for at du burde bruke Facebook-annonser.

1. Du kan markedsføre deg spesifikt mot din målgruppe

Ikke sløs penger på å kjøre generelle annonser. Som nevnt innledningsvis sitter Facebook på svært mye informasjon om brukerne sine. Dette er en stor fordel for deg som skal markedsføre produktet eller tjenesten din.

Med Facebook-annonser kan du treffe målgruppen din ved å bare vise annonser for det publikumet  som er potensielle kunder. Du kan blant annet velge alder, kjønn, yrke, spesifikke interesser, forholdsstatus og til og med estimert årsinntekt. 

2. Facebook-annonser er billige

Annonserer du på Facebook, bruker du kanskje en av de billigste formene for markedsføring på nett. I følge Brian Carter sin artikkel på Moz.com, kan man nå 1000 personer for 0,25 amerikanske dollar, noe som tilsvarer omtrent 2,23 norske kroner med dagens kurs. 

Det gjør det ikke bare billig å annonsere, men også billig å teste forskjellige publikum, annonseformat, eller engasjement på nye produkter.

Grafen under gir et inntrykk av hvor billige Facebook-annonser faktisk er. 

Graf Facebook-ads mest billig
Kilde: Moz.com

3. Facebook gjør remarketing enkelt

Remarketing handler enkelt forklart om å markedsføre seg mot personer som allerede har vist interesse i annonsen din.

En av Facebooks mange funksjoner er at du kan kjøre annonser rettet mot personer som enten har samhandlet med en av annonsene dine eller siden din, eller personer som har vært innnom nettsiden din og kanskje utført visse handlinger.

Et eksempel kan være at du har en nettbutikk (med en installert Facebook-piksel) og kjører annonser rettet mot alle som har lagt noe i handlevognen. Dette er personer som mest sannsynlig er interessert i produktet ditt, noe som gjør det både enkelt og kostnadseffektivt å markedsføre seg mot disse personene.

4. Det er enkelt å finne nye leads

Når du har funnet et publikum som responderer bra på annonsene dine, kan du «klone» dette publikumet og opprette et såkalt speilpublikum. Speilpublikumet er personer med samme demografi og interesser som kildepublikumet, og Facebook velger automatisk disse personene.

Dette kan være et høyst effektivt verktøy og lar deg slippe å gjette deg frem til hvem som responderer på annonsene dine.

5. Det er vanskeligere å nå brukere organisk

Facebook endrer algoritmene sine hele tiden og gjør det stadig vanskeligere for Facebook-sider å være synlige for folk flest, spesielt hvis siden har lite engasjement.

Ved å bruke annonser på Facebook kan du nå svært mange brukere og skape stort engasjement. Ved å skape engasjement vil også Facebook-siden din bli mer relevant og flere personer som har likt siden vil få oppdateringer fra siden din.

Få hjelp med Facebook-annonseringen

Facebooks annonseverktøy er proppfulle av funksjoner. Om du ikke har brukt Facebook-annonser som en del av markedsføringen din, kan det være litt innviklet og vanskelig å komme i gang. Vi i Disena har hjulpet flere bedrifter med å øke salg og omsetning, kun ved bruk av Facebook-annonser.

Les mer om våre tjenester her, eller kontakt oss om du har noen spørsmål på mail@disena.no.

Kilder

  • The Top 20 Valuable Facebook Statistics – Zephoria.com
  • Why Every Business Should Spend at Least $1 per Day on Facebook Ads – Moz.com
  • Om Speilpublikum – Facebook.com
  • How the Facebook Algorithm Works and How to Make it Work for You – Hootsuite.com
No Comments

Post a Comment